Formålet med oppgaven er å utvikle en styringsstrategi for hybrid ventilasjon med utgangspunkt i punkter som er definert i en kravspesifikasjon. Videre skal styringsstrategi implementeres og evalueres i lab-klasserommet til Fagskolen i Telemark. Oppgavens fokus er å teste ut utarbeidet styringsstrategi i praksis. Gruppen er opptatt av å gjøre gode erfaringer som hever kompetansen innen bygningsautomasjon.
Hybrid ventilasjon i lab-klasserommet er basert på naturlig ventilasjon gjennom vinduene, og mekanisk ventilasjon som avtrekk. (Ref. Teoretisk del).
Informasjon om lab-klasserom:
Hybrid ventilasjon i lab-klasserommet er basert på naturlig ventilasjon gjennom vinduene, og mekanisk ventilasjon som avtrekk. (Ref. Teoretisk del).
Informasjon om lab-klasserom:
- Bredde: Ca. 6.6 meter
- Lengde: Ca. 8.4 meter
- Høyde: Ca. 2.7 meter
- Areal: Ca. 55.5 m2
- 3 stk. varmeovner på 1000W
- Flate effekt på 54w pr. m2
- 6 vinduer
- 3 stk. avtrekk
Sammendrag
Fagskolen i Telemark har innredet et lab-klasserom med moderne teknologi innen bygningsautomasjon. En av målsetningene var å utarbeide et prosjekt for å forstå bygningsautomasjonssystemer og se nærmere på dette i reell sammenheng. Derfor falt valget på å ta utgangspunkt i lab-klasserommet. Prosjektet ble utført som en kombinasjon av teoretisk og praktisk gjennomføring.
Lab-klasserommet har mange funksjoner innen bygningsautomasjon. På grunn av tidsbegrensningen for gjennomføring av prosjektet ble det besluttet å kun se nærmere på hybrid ventilasjon. Rammen for prosjektoppgaven ble derfor begrenset til dette emnet.
Prosjektoppgaven gikk ut på å ta utgangspunkt i en eksisterende kravspesifikasjon for en reell installasjon av et hybrid ventilasjonsanlegg i et lab-klasserom, samt utforme og implementere en styringsstrategi. Styringsstrategien består av følgende hovedmomenter:
Lab-klasserommet har mange funksjoner innen bygningsautomasjon. På grunn av tidsbegrensningen for gjennomføring av prosjektet ble det besluttet å kun se nærmere på hybrid ventilasjon. Rammen for prosjektoppgaven ble derfor begrenset til dette emnet.
Prosjektoppgaven gikk ut på å ta utgangspunkt i en eksisterende kravspesifikasjon for en reell installasjon av et hybrid ventilasjonsanlegg i et lab-klasserom, samt utforme og implementere en styringsstrategi. Styringsstrategien består av følgende hovedmomenter:
- ITB
- Ventilasjonsprinsipper
- Regulering
- Bus-systemer
- Programmering
- Luftkvalitet
- Myndighetskrav
- Installasjonsomfang
For overvåking og verifisering av inneklima i lab-klasserommet ble det benyttet Inneklima Meter (IC-Meter) som måler, visualiserer og analyserer inneklima i et rom. Tilsvarende IC meter ble plassert i et annet klasserom med balansert mekanisk ventilasjon. IC-meter gir nøyaktig informasjon om temperatur, fuktighet, lyd og CO2.
Endelig styringsstrategi resulterte i et varierende inneklima i lab-klasserommet. Det kom både positive og negative tilbakemeldinger. Erfaringer opparbeidet i prosjektet gjør at gruppen ser et potensiale i hybrid ventilasjon og anbefaler videre arbeid med å finne den optimale styringsstrategien. Gruppen mener at en styringsstrategi med pulslufting kan være aktuelt og anbefaler derfor andre som skal utarbeide tilsvarende prosjekt, å se nærmere på dette.
Prosjektet anses som vellykket grunnet stort læringsutbytte og systemforståelse gjennom teoretiskarbeid og praktisk gjennomføring.
Prosjektoppgave i PDF-format: Styring og evaluering av hybrid ventilasjon
Forord
Hovedprosjektet er en avsluttende oppgave for den 2-årige nettbaserte bygningsautomasjon utdanningen ved Fagskolen i Telemark. Gruppen består av tre studenter som bor i hvert sitt distrikt. Samarbeidet har foregått via nettet og samlinger på skolen, studiet har foregått på deltid.
Gruppen ønsket å utarbeide et prosjekt for å øke kompetansen innen bygningsautomasjonssystemer og praktisk gjennomføre styringsstrategi i reell sammenheng. Derfor besluttet gruppen å ta utgangspunkt i lab-klasserommet. Prosjektet ble gjennomført som kombinasjon av teoretisk fremstilling og praktisk gjennomføring.
For å forstå prosjektet bør leser ha grunnleggende bygg og elektro kunnskaper.
Bilder av lab-klasserommet og komponenter er tatt under praktisk gjennomføring av prosjektet.
Navigering i bloggen kan utføres ved å klikke på overskrifter. Figurer kan åpnes i eget vindu ved å klikke på dem.
Mange personer har bidratt med innspill og hjelp i forbindelse med hovedprosjektoppgaven og vi ønsker derfor å benytte anledningen til å takke disse, spesielt vil vi takke våre veiledere Jorunn Kvennodd og faglærer Vidar Luth-Hanssen ved Fagskolen i Telemark for all innspill og hjelp til denne oppgaven.
Gruppen ønsket å utarbeide et prosjekt for å øke kompetansen innen bygningsautomasjonssystemer og praktisk gjennomføre styringsstrategi i reell sammenheng. Derfor besluttet gruppen å ta utgangspunkt i lab-klasserommet. Prosjektet ble gjennomført som kombinasjon av teoretisk fremstilling og praktisk gjennomføring.
For å forstå prosjektet bør leser ha grunnleggende bygg og elektro kunnskaper.
Bilder av lab-klasserommet og komponenter er tatt under praktisk gjennomføring av prosjektet.
Navigering i bloggen kan utføres ved å klikke på overskrifter. Figurer kan åpnes i eget vindu ved å klikke på dem.
Mange personer har bidratt med innspill og hjelp i forbindelse med hovedprosjektoppgaven og vi ønsker derfor å benytte anledningen til å takke disse, spesielt vil vi takke våre veiledere Jorunn Kvennodd og faglærer Vidar Luth-Hanssen ved Fagskolen i Telemark for all innspill og hjelp til denne oppgaven.
Introduksjon av prosjektmedlemmer
Sajjad Latif
Er en 34 år gammel og bosatt i Strømmen i Skedsmo kommune sammen med sin kone og to barn. Til daglig jobber Sajjad som rådgivende ingeniør innen elektroteknikk (RIE) i ÅF infrastruktur AS. Har tidligere vært ansatt som elektromontør i ABB installasjon og som serviceingeniør i Simens E&A. Før utdanningen innen bygningsautomasjon ved Fagskolen i Telemark har Sajjad fullført utdanning som elektromontør gruppe L og teknisk fagskole innen elkraft ved fagskolen i Oslo.
Ahmad Taiy
Er en 30 år gammel mann, bor i Bærum/Akershus. Er ferdig utdannet elektriker gr. L og Elkraft tekniker ved Rud VGS. Han jobber foreløpig som automasjonstekniker hos Coor Service Management på Høvik. Ahmad utdanner seg nå innenfor byggautomasjon ved Fagskolen i Telemark.
Erik Fiskodde
Er en 29 år gammel mann som kommer fra Ulefoss, men er bosatt i Porsgrunn. Utdannet elektriker ved Lunde VGS og elkraft ingeniør ved Høgskolen i Telemark. Arbeider som leder for en svakstrømsavdeling i Bravida Norge AS. Har tidligere arbeidet som prosjektleder og serviceelektriker. Utdanner seg nå innenfor byggautomasjon grunnet stor interesse og et økende behov for kompetanse innen dette fagfeltet.
Er en 34 år gammel og bosatt i Strømmen i Skedsmo kommune sammen med sin kone og to barn. Til daglig jobber Sajjad som rådgivende ingeniør innen elektroteknikk (RIE) i ÅF infrastruktur AS. Har tidligere vært ansatt som elektromontør i ABB installasjon og som serviceingeniør i Simens E&A. Før utdanningen innen bygningsautomasjon ved Fagskolen i Telemark har Sajjad fullført utdanning som elektromontør gruppe L og teknisk fagskole innen elkraft ved fagskolen i Oslo.
Ahmad Taiy
Er en 30 år gammel mann, bor i Bærum/Akershus. Er ferdig utdannet elektriker gr. L og Elkraft tekniker ved Rud VGS. Han jobber foreløpig som automasjonstekniker hos Coor Service Management på Høvik. Ahmad utdanner seg nå innenfor byggautomasjon ved Fagskolen i Telemark.
Erik Fiskodde
Er en 29 år gammel mann som kommer fra Ulefoss, men er bosatt i Porsgrunn. Utdannet elektriker ved Lunde VGS og elkraft ingeniør ved Høgskolen i Telemark. Arbeider som leder for en svakstrømsavdeling i Bravida Norge AS. Har tidligere arbeidet som prosjektleder og serviceelektriker. Utdanner seg nå innenfor byggautomasjon grunnet stor interesse og et økende behov for kompetanse innen dette fagfeltet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar